براساس گزارشی از تجارت نیوز، شرکتهای خودروسازی مرسدس بنز و بیامو در حال مباحثه با تامینکنندگان برای جلوگیری از کمبود قطعات حاوی فلزات خاکی کمیاب هستند و بیامو نیز در حال بررسی ذخیره برخی از این اقلام است. در همین حال، شرکت فورد موتور اعلام کرده که فرآیند تایید قطعات از سوی چین برای صادرات […]
براساس گزارشی از تجارت نیوز، شرکتهای خودروسازی مرسدس بنز و بیامو در حال مباحثه با تامینکنندگان برای جلوگیری از کمبود قطعات حاوی فلزات خاکی کمیاب هستند و بیامو نیز در حال بررسی ذخیره برخی از این اقلام است.
در همین حال، شرکت فورد موتور اعلام کرده که فرآیند تایید قطعات از سوی چین برای صادرات عناصر کمیاب خاکی طولانیتر میشود و در برخی موارد، هزینههای فروش افزایش خواهد یافت.
شری هاوس، مدیر مالی فورد، در یک کنفرانس صنعتی در نیویورک اظهار داشت: این فقط موجب فشار بر سیستمی خواهد شد که بسیار سازمانیافته است. او افزود: کنترل های موجود به این معنی است که خودروسازان باید قطعات جایگزین یا روشهای جدیدی برای تامین این منابع پیدا کنند. شرکت فورد، ماه گذشته به علت کمبود عناصر نادر خاکی مجبور شد کارخانهای در شیکاگو که تولید کننده خودروهای شاسیبلند اکسپلورر است، را به مدت یک هفته تعطیل کند.
چین در آوریل، به عنوان پاسخی به تعرفههای اعمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، اقدام به اعمال محدودیتهایی بر صادرات عناصر کمیاب خاکی کرده که میتواند تهدیدی برای زنجیره جهانی تامین این مواد کلیدی در تولید فناوریهای پیشرفته از جمله خودروهای برقی و تجهیزات نظامی باشد.
خودروسازان به فلزات خاکی کمیاب مانند تربیوم برای موتورهای خودروهای الکتریکی وابستهاند، در حالی که دیگر عناصر در سنسورها و سیستمهای الکترونیکی خودروهای احتراق داخلی به کار میروند. چین همچنان در فرآوری این مواد بازار جهانی را در کنترل خود دارد.
فشار احتمالی بر عناصر نادر خاکی مشابه بحران جهانی در بازار نیمههادیها است که به علت همهگیری ویروس کرونا تولید خودرو را مختل نمود.
براساس گزارش بلومبرگ، جان مورفی، تحلیلگر خودرو از بانک آمریکا، در رویداد انجمن مطبوعات خودرو به خبرنگاران در دیترویت گفت: این مساله بنیادی برای صنعت خودرو است که مانند دیگر مشکلات تأمین، با وجود سختگیرانه بودن، سریعاً راهحلهایی برای آنها پیدا خواهد شد. او افزود: اگرچه احتمالاً تولید را به صورت فوری متوقف نخواهد کرد اما در صورت عدم حل، ممکن است در طول زمان به یک مشکل مالی بسیار بزرگ تبدیل شود.
اگرچه خودروسازان به طور مستقیم فلزات کمیاب خاکی را خریداری نمیکنند، اما تامینکنندگان اصلی از این فلزات در تولید موتورهای الکتریکی و سیستمهای هیبریدی که به خودروسازان تحویل میدهند، بهره میبرند.
دیدگاهتان را بنویسید