شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×

در جریان بازدید مدیرعامل و مسئولان ارشد بورس کالا از ایران‌خودرو، نایب‌رییس هیات‌مدیره این شرکت اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار شد و در صورت ادامه این فرآیند، روند کاهشی قیمت‌ها پایدار می‌بود. جمشید ایمانی بیان کرد: آخرین باری که قیمت محصولات ایران‌خودرو افزایش یافت، به […]

تولید در معرض چالش؛ بورس کالا، راهکار پایدار برای رفع بن‌بست‌ها
  • کد نوشته: 1274
  • ۱۲ خرداد
  • 75 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    در جریان بازدید مدیرعامل و مسئولان ارشد بورس کالا از ایران‌خودرو، نایب‌رییس هیات‌مدیره این شرکت اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار شد و در صورت ادامه این فرآیند، روند کاهشی قیمت‌ها پایدار می‌بود.

    جمشید ایمانی بیان کرد: آخرین باری که قیمت محصولات ایران‌خودرو افزایش یافت، به آذر ۱۴۰۳ و بر اساس گزارش‌های مالی سال ۱۴۰۲ بازمی‌گردد و حتی در آن زمان، هزینه‌های گذشته به درستی محاسبه نشدند. بسیاری از مواد مصرفی صنعت خودرو در سال گذشته با افزایشی دوبرابری در قیمت مواجه شدند، اما ما همچنان‌که خریدار این اقلام هستیم، قدرت تنظیم قیمت‌ها را متناسب با این افزایش نداشته‌ایم.

    ایمانی تصریح کرد: برخلاف اظهارات شورای رقابت، تنظیم بازار تحقق نیافته و نتایج این تجربیات نادرست، انتقال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش تولید به افراد سودجو بوده که رقمی اغراق‌آمیز نیست.

    وی ادامه داد: تأثیر این سیاست‌ها باعث شده که توان نوسازی، بازسازی و تنوع‌بخشی محصولات از دست برود و صنعت خودرو اکنون در شرایط بحرانی قرار گیرد. ضرر انباشته شرکت به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، که این کمبود سرمایه عملیاتی، به تدریج تولید را کاهش داده و پیامدهای وسیعتری خواهد داشت.

    ایمانی گفت: علی‌رغم تلاش‌های متعدد، به نتایج مشخصی نرسیدیم و ادامه فعالیت در این وضعیت، ضرر بیشتری به دنبال دارد. راه‌حل قانونی روشن ما، عرضه خودروها در بورس کالاست.

    وی افزود: این مساله آنچنان واضح است که نیازی به ارائه مدارک جدید ندارد. در سال گذشته ارز ۴۲ هزار تومانی استفاده می‌کردیم، هزینه‌های گمرکی و دستمزد کارگر هم کمتر بود؛ اکنون همان ارز با نرخ ۷۰ هزار تومان تامین می‌شود و سایر هزینه‌ها نیز افزایش یافته‌اند، اما مستندات لازم ارائه شده است.

    ایمانی با تأکید بر اینکه مساله اصلی، قیمت‌گذاری نیست، بلکه عدم اجرای به‌موقع دستورالعمل‌هاست، گفت: اساس این دستورالعمل‌ها به سال ۱۳۸۹ برمی‌گردد، اما شرایط فعلی بازار و اقتصاد کشور به‌طور کامل تغییر کرده است. بارها اصرار کرده‌ایم تا دستورالعمل‌ها به‌موقع اجرا شوند، اما با تاخیر در تصمیم‌گیری مواجه بوده‌ایم.

    نایب‌رییس هیات‌مدیره ایران‌خودرو اضافه کرد: ما در جستجوی راه‌حل‌های قانونی هستیم و باور داریم که بورس کالا بستر شفاف و موثری برای انجام معاملات است. در این فضا، مشتری به راحتی دسترسی دارد، واسطه‌گری و سوداگری از میان برداشته می‌شود و قیمت‌ها واقعی‌تر خواهند شد.

    ایمانی با اشاره به عرضه‌های پیشین ایران‌خودرو در بورس کالا، تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا باعث کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ در بازار شد و در صورت ادامه عرضه، این روند ادامه پیدا می‌کرد.

    وی اظهار داشت: بزرگترین مزیت، هدایت سرمایه‌ها به سوی تولید است. جریان مالی، شفافیت مالی، مقابله با پولشویی و تضمین وصول حقوق دولتی، همگی در بورس کالا قابل پیگیری و تضمین است، اما در بازارهای غیررسمی مشخص نیست آیا سهم دولت پرداخت می‌شود یا نه. در حالی که بورس کالا، معاملاتی شفاف و قابل بررسی را در سال‌های گذشته امکان‌پذیر کرده است.

    ایمانی در پایان از مسئولان بورس کالا به‌خاطر فراهم‌کردن این فرصت تشکر کرد، چرا که این بستر، دری برای خروج از ضرر و گام برداشتن دوباره به سوی سرمایه‌گذاری و تولید داخلی است.

    منبع: کالاخبر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *