“`html از دیماه ۱۳۹۹، الزام اجرای ۸۵ استاندارد جدید برای خودروسازان آغاز شد، با این حال نیسان زامیاد همچنان بدون رعایت این استانداردها در خط تولید شرکت سایپا باقی مانده است. در طول سال گذشته، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت آخرین هشدارها را برای توقف تولید این وانت به سایپا ارائه کردند. برنامه سایپا […]
“`html
از دیماه ۱۳۹۹، الزام اجرای ۸۵ استاندارد جدید برای خودروسازان آغاز شد، با این حال نیسان زامیاد همچنان بدون رعایت این استانداردها در خط تولید شرکت سایپا باقی مانده است. در طول سال گذشته، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت آخرین هشدارها را برای توقف تولید این وانت به سایپا ارائه کردند.
برنامه سایپا این بود که پس از تولید ۳۵ هزار دستگاه نیسان زامیاد طبق الزامات قدیمی، خط تولید این مدل را تعطیل کند. اما نهایتاً تصمیم گرفته شد که با پایان این دوره، استانداردهای جدید را روی این خودرو قدیمی اعمال کنند.
سوالی که پیش میآید این است که چرا سایپا هنوز تولید نیسان زامیاد را ادامه میدهد؟ آیا اجرای استانداردهای جدید برای این خودرو امکانپذیر بوده و چرا پیش از این اقدام انجام نشده است؟
نیسان زامیاد به واسطه رنگ آبی مخصوص خود، به یکی از خودروهای پرطرفدار در ایران تبدیل شده است. این خودرو با تغییراتی خاص مانند رنگ طلایی در بازار برخی از کشورهای همسایه نیز حضور یافته است.
سایپا در یک نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو، نسخه صادراتی نیسان زامیاد را به نمایش گذاشت. پیش از این نیز تصاویر نسخههای صادراتی این خودرو در برخی از کشورهای آفریقایی در فضای مجازی منتشر شده بود.
برای نسخه صادراتی نیسان زامیاد، تغییراتی از جمله ارتقای موتور، افزایش فاصله محوری و تغییر موقعیت فرمان به سمت راست اعمال شده است. این تغییرات، بیشتر با هدف ایجاد جذابیت برای مشتریان خارجی و افزایش درآمد ارزی انجام شدهاند.
بر اساس اظهارات برخی مسئولان، ارزآوری و صادرات از دلایل اصلی ادامه تولید نیسان زامیاد است. رئیس سابق سازمان استاندارد در مصاحبهای اشاره کرده بود که در صورتی که خودروها امکان صادرات داشته باشند و قراردادهای خارجی منعقد شود، این سازمان از ارزآوری استقبال کرده و فرآیندهای تولید را تسهیل میکند.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز با همکاری سایپا وارد عمل شده است تا تولید آخرین دستگاههای نیسان وانت با استانداردهای قبلی، اما به صورت دوگانهسوز ادامه یابد. طبق توافقنامهای میان این شرکت و سایپا، ۳۰ هزار دستگاه از ۳۵ هزار وانت نیسان با سرمایهگذاری ۱۸.۵ میلیون دلاری به صورت دوگانهسوز تولید خواهند شد. اما سوالاتی درباره ضرورت چنین سرمایهگذاری برای خودرویی در آستانه توقف تولید مطرح میشود.
نیسان زامیاد به عنوان یکی از ناایمنترین خودروهای تولید شده در ایران شناخته میشود. شاسی و پلتفرم آن به دهه ۶۰ میلادی برمیگردد و فاقد ویژگیهایی است که بتوانند ضربه را جذب یا پخش کنند. همچنین طراحی ستونهای این خودرو و ثبات پایین مرکز ثقل آن، موجب بروز خطرات جدی برای سرنشینان میشود.
علاوه بر این، عملکرد نیسان زامیاد هنگام تصادف با سایر خودروها و عابران پیاده نیز بسیار ضعیف است. طراحی قسمت جلوی خودرو باعث میشود ضربه به جای جذب و پخش شدن، مستقیماً به عابر منتقل شود. این موضوع به آسیبهای جدی به قسمت سینه و شکم عابران پیاده منجر میشود. همچنین شیشهها و ستونهای خودروهای دیگر در برخورد با این خودرو آسیبهای جبرانناپذیری متحمل میشوند.
نیسان جونیور، که در ایران با نام نیسان زامیاد شناخته میشود، در ژاپن طی سه نسل اصلی تولید شده است که هر نسل نشاندهنده پیشرفتهای مهم شرکت نیسان بود.
نسل اول این خودرو بین سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ با موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری و ظرفیت حمل بار ۱.۷۵ تن عرضه شد که آغاز موفقی برای نیسان محسوب میشود.
نسل دوم، که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ تولید شد، با طراحی جدید بدنه و موتورهای متنوع توانست به کامیونتی محبوب و کارآمد تبدیل شود.
نسل سوم نیسان جونیور نیز که از ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ تولید شد، از تلفیق فناوری نیسان و پرینس موتور بهرهمند شد و با موتورهای پیشرفتهتر بنزینی و دیزل، خودرو مناسبی برای حمل بار و دوام بالا شد.
در ایران، تولید این خودرو بر پایه نسل سوم و مدل سری ۱۴۰/۱۴۱ در اواخر دهه ۴۰ شمسی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. گرچه در دوران خودش نسبت به استانداردهای زمان عملکرد خوبی داشت، اما بهروزرسانیهای محدود نتوانستهاند مشکلات ایمنی آن را به صورت کامل رفع کنند.
این خودرو فاقد امکانات ایمنی اولیه و ساختار مقاوم در برابر ضربه است و فناوریهای مدرن کمک راننده نیز نمیتوانند سطح امنیت آن را بهبود دهند. با توجه به استانداردهای جدید ایمنی، ادامه تولید این خودرو منطقی نیست و باید به سمت تولید نسلهای مدرن و ایمن حرکت کرد تا امنیت کاربران و جامعه تضمین شود.
“`
این متن بازنویسی شده است، تمامی لینکها حذف شده و نکات مرتبط با سئو مانند استفاده از تگهای HTML ارائه گشتهاند. معنای متن نیز بدون تغییر باقی مانده است.
دیدگاهتان را بنویسید