شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×

در گزارشی از دیگر منابع، سایپا در دهه ۱۳۸۰ با به‌کارگیری تجربه تولید مدل‌هایی همچون پراید و ریو، به توسعه محصولاتی جدید پرداخت. نتیجه این تلاش، پلتفرم X200 به همراه پیشرانه M15 بود که اساساً برای تولید خودروهای اقتصادی متنوع جهت جایگزینی پراید طراحی شد و از جمله نتایج این حرکت، خودروهایی نظیر اطلس و […]

مقایسه جامعی بین اطلس و کوییک: تفاوت‌ها و شباهت‌ها
  • کد نوشته: 1506
  • ۱۴ خرداد
  • 305 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    در گزارشی از دیگر منابع، سایپا در دهه ۱۳۸۰ با به‌کارگیری تجربه تولید مدل‌هایی همچون پراید و ریو، به توسعه محصولاتی جدید پرداخت. نتیجه این تلاش، پلتفرم X200 به همراه پیشرانه M15 بود که اساساً برای تولید خودروهای اقتصادی متنوع جهت جایگزینی پراید طراحی شد و از جمله نتایج این حرکت، خودروهایی نظیر اطلس و کوییک هستند.

    خودروهای تحت خانواده X200 شامل مدل‌هایی چون تیبا، کوییک، ساینا، اطلس و سهند می‌باشند که دارای وجوه مشترکی در زمینه طراحی، مهندسی، تولید و اجزای فنی هستند. این مقاله به بررسی وجوه تمایز میان اطلس G و کوییک GX می‌پردازد.

    طراحی بیرونی اطلس و کوییک

    اطلس و کوییک دو خودروی هاچبک از شرکت سایپا که بر اساس پلتفرم X200 توسعه یافته‌اند. تولید کوییک به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد و پس از توقف تولید خودروهایی نظیر پراید ۱۱۱ و تیبا ۲، توانسته مخاطبان زیادی را در بازار خودروی ایران جذب کند.

    اطلس، که در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد، خودروی هاچبک دیگری از سایپا است. علی‌رغم تأکید سایپا به تولید خودرویی جدید، اطلس از لحاظ عمده تغییراتی نسبت به کوییک ندارد و برخی متخصصان صنعت خودروسازی معتقدند این خودرو تنها به‌روزرسانی ظاهری از کوییک است.

    تنها از زاویه نمای جلو و عقب می‌توان تفاوت‌های ظاهری اطلس و کوییک را مشاهده کرد. نمای جلویی اطلس طراحی جدیدتری دارد. درب موتور با خطوط بیشتری طراحی شده که این امر به خودرویی قوی‌تر جلوه می‌دهد.

    چراغ‌های جلو و سپر اطلس نیز با طراحی جدیدی در قیاس با کوییک همراه هستند. سپر جلو با خطوط شکسته و ورودی‌های هوا نمایی تهاجمی‌تر و اسپورت‌تری به اطلس بخشیده که نسبت به طراحی کوییک، پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

    در ندیدگاه عقب نیز، اطلس ظاهر متفاوتی نسبت به کوییک دارد. چراغ‌های عقب طراحی کشیده‌تری داشته و به خودرو جلوه پهن‌تری می‌دهند. به طور کلی، طراحی اطلس مدرن‌تر به نظر می‌رسد، هرچند تعادل کاملی ندارد.

    quik at in ak4211

    طراحی داخلی اطلس و کوییک

    ابعاد کابین هر دو خودرو اطلس و کوییک مشابه است، اما طراحی فضای داخلی اطلس تغییرات زیادی داشته است که حس لوکس کاذبی به مسافران می‌دهد.

    طراحی فضای داخلی اطلس چشم‌نواز بوده و تفاوت قابل‌توجهی با داشبورد یکنواخت کوییک دارد. با این حال، کیفیت مواد به کار رفته در کابین همچنان موضوع بحث است.

    پیشرانه و ویژگی‌های فنی

    اطلس و کوییک هر دو از پیشرانه M15 با تغییراتی کوچک بهره می‌برند. این پیشرانه از کیا پراید به یادگار مانده و حجم آن با همکاری شرکت آلمانی FEV بهبود یافته است و اولین بار در تیبا استفاده شد.

    سایپا نسخه‌های مختلفی از کوییک را به بازار ارائه کرده است و نسخه GX برای اولین بار با موتور M15i عرضه شد؛ موتوری که اکنون در اطلس نیز به کار رفته است.

    با تغییراتی که در موتور M15i اعمال شده، این موتور می‌تواند ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. تغییرات عمده در این موتور شامل استفاده از سیستم هدرز به جای منیفولد سنتی، بهینه‌سازی بالانس و سیستم زمانیابی متغیر سوپاپ‌ها است.

    ویژگی‌های راحتی

    اطلس و کوییک در نسخه‌های کاملاً مجهز خود از امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، صفحه نمایش لمسی، سیستم نظارت بر فشار باد تایر و سیستم تهویه نیمه‌خودکار برخوردارند. نسخه کامل اطلس حتی به سانروف نیز تجهیز شده است.

    این دو خودرو به‌طور کل ویژگی‌های مشترکی دارند. اطلس تنها از طراحی ظاهری به‌روزتری بهره می‌برد، اما این ظاهر جدید حداقل حدود ۱۳۰ میلیون تومان هزینه اضافی دارد. کوییک GX و اطلس G از نظر امکانات تقریباً مشابه هستند و حتی برخی کارشناسان باور دارند که در طراحی کوییک تناسب بصری بهتری رعایت شده است. تصمیم‌گیری بین این دو خودرو که به‌عنوان ارزان‌ترین هاچبک‌های صفر کیلومتر بازار ایران شناخته می‌شوند، بستگی به سلیقه مشتریان دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *