بر اساس گزارشی، در دهه ۸۰ شمسی، شرکت سایپا با بهرهگیری از تجربیات پیشین خود در تولید خودروهای پراید و ریو، اقدام به ایجاد بستری تازه برای توسعه محصولات جدید خود کرد. نتیجه این تلاشها، پلتفرم X200 و موتور M15 بود که برای تولید گسترهای از خودروهای اقتصادی و در نظر داشتن جایگزینی برای پراید […]
بر اساس گزارشی، در دهه ۸۰ شمسی، شرکت سایپا با بهرهگیری از تجربیات پیشین خود در تولید خودروهای پراید و ریو، اقدام به ایجاد بستری تازه برای توسعه محصولات جدید خود کرد. نتیجه این تلاشها، پلتفرم X200 و موتور M15 بود که برای تولید گسترهای از خودروهای اقتصادی و در نظر داشتن جایگزینی برای پراید شکل گرفت.
خانواده X200 شامل خودروهایی مانند تیبا، کوییک، ساینا، اطلس و سهند است که همگی در طراحی و مهندسی دارای اشتراکات زیادی هستند. این گزارش به مقایسه دقیقتر بین تیبا ۲ و کوییک پرداخته است.
تیبا ۲ و کوییک بر مبنای پلتفرم X200 توسعه یافتهاند. طراحی تیبا ۲ با همکاری استودیوی طراحی زاگاتو از ایتالیا انجام شد، ولی طراحی کوییک کاملاً در داخل گروه سایپا صورت گرفته است.
با اینکه طراحی تیبا ۲ با مشارکت خارجی انجام شده، این خودرو به دلیل مسائل مالی و تاخیر در عرضه چهرهای مدرن ندارد. در طراحی کوییک، سایپا تلاش کرده است که ایرادات تیبا را برطرف کرده و محصولی با ظاهر هاچبک کراس ارائه دهد. هر چند ویژگیهای کراساوور در کوییک بیشتر به جنبههای زیبایی محدود شده است.
طراحی جلوی تیبا ۲ شامل چراغهای نامتناسب و جلوپنجرهای ساده و قدیمی است. نمای جانبی نیز با خطوط تکراری بدنه و رینگهای کوچک جذابیت زیادی ندارد. نمای عقب نسبتاً بهتر است اما همچنان ساده به نظر میرسد.
کوییک به مثابه نسخه بهبود یافته تیبا ۲ طراحی شده که ظاهری مدرنتر دارد. تغییرات در جلوی کوییک، با بازطراحی سپر و چراغها، حس اسپرتی به آن میبخشد. نمای جانبی مشابه تیبا ۲ است، اما استفاده از زههای پلاستیکی روی گلگیرها و نردههای سقفی تا حدی حس هاچبک کراس را تداعی میکند. نمای عقب با چراغهای دوتکه و الهام گرفته از خودروهای مدرن، بهبود یافته است.
کابین تیبا ۲ با طراحی ساده و قدیمی خود شناخته میشود که از پلاستیک سخت و با کیفیت پایین ساخته شده است. طراحی داشبورد و کنترلها، همچون فرمان و دستهراهنما، یادآور پراید است و ویژگی نوآورانه خاصی ندارد. اما ارگونومی کابین قابل قبول است و فضای جلو برای افراد بلند قد مناسب به نظر میرسد.
داخلی کوییک در مقایسه با تیبا ۲ بهبودهایی دارد. رنگبندی مشکی و تزئینات نقرهای ظاهری جذابتر به کابین دادهاند. طراحی کنسول میانی و مرتبسازی دکمهها مدرنتر شده و در برخی مدلها امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی، دوربین عقب و دکمههای کنترلی روی فرمان افزوده شدهاند. با این حال، مواد استفاده شده همچنان از پلاستیک سخت هستند و کیفیت بالایی ندارند.
هر دو خودرو با موتور M15 تولید میشوند. این موتور ارتقا یافته از خانواده موتورهای پراید است که با همکاری شرکت آلمانی FEV طراحی شده است. گیربکس نیز با تغییرات در ضرایب دنده و فنر کلاچ همانند گیربکس پراید است.
عملکرد فنی کوییک در نسخه پایه با تیبا ۲ تفاوت چندانی ندارد. با این حال، در نسخه GX کوییک، تغییرات محدودی روی موتور M15 اعمال کردهاند. موتور اساسی M15 قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۲۸ نیوتنمتر تولید میکند. در مقابل، موتور M15i در کوییک GX قدرتی معادل ۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۸ نیوتنمتر دارد. این تغییرات بیشتر به استفاده از بالانسر بهینه شده و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها مرتبط هستند.
تیبا ۲ به عنوان یک خودروی اقتصادی در نسخه پایه با امکانات رفاهی و ایمنی محدود عرضه میشود. تجهیزاتی از قبیل دو کیسه هوا، ترمز ضدقفل، شیشههای برقی جلو، سیستم تهویه دستی و ضدسرقت از جمله ویژگیهای این خودرو هستند.
نسخه پلاس یا آپشنال تیبا ۲ امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، رینگهای آلومینیومی، شیشههای برقی عقب، روکش چرمی و شیشههای دودی را هم دارا میباشد.
در نسخههای پایه، کوییک تفاوت قابل توجهی با تیبا ۲ ندارد، اما نسخههای بالاتری مانند کوییک S و GX با تجهیزاتی مثل کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، نمایشگر لمسی، سیستم پایش فشار باد تایرها و تهویه نیمهخودکار جایگاه بهتری دارند.
با گذشت سه سال از توقف تولید تیبا ۲، تنها کوییک به صورت نو در بازار ایران عرضه میشود. با اینکه کوییک و تیبا ۲ از نظر ظاهری و برخی قابلیتهای رفاهی با هم تفاوت دارند، اما از نظر پلتفرم، ایمنی و عملکرد فنی تفاوت اساسی چندانی ندارند.
انتخاب بین این دو خودرو بیشتر به سلیقه شخصی خریدار بستگی دارد، اما کوییک به دلیل طراحی جدیدتر و امکانات بیشتر در نسخههای مجهزتر، جذابتر به نظر میرسد.
دیدگاهتان را بنویسید