شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×

“`html بر اساس گزارش، سید حمید میرمعینی، متخصص بازار سرمایه، بر لزوم بهبود ساختار بازار خودرو تأکید کرده و عرضه این محصول در بورس کالا را گام مؤثری در جهت روشن‌سازی امور، حذف رانت و احیای انگیزه‌ها در صنعت خودرو ارزیابی کرده است. او اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی که در سال‌های اخیر باعث […]

ورود به بورس کالا؛ مرحله‌ای حیاتی در تحول ساختاری صنعت خودرو
  • کد نوشته: 1408
  • ۱۳ خرداد
  • 310 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    “`html

    بر اساس گزارش، سید حمید میرمعینی، متخصص بازار سرمایه، بر لزوم بهبود ساختار بازار خودرو تأکید کرده و عرضه این محصول در بورس کالا را گام مؤثری در جهت روشن‌سازی امور، حذف رانت و احیای انگیزه‌ها در صنعت خودرو ارزیابی کرده است.

    او اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی که در سال‌های اخیر باعث کاهش تولید، مشکلات در تهیه قطعات و محدودیت‌های مالی در صنعت خودرو شده، ادامه روش قیمت‌گذاری دستوری، به‌ویژه در شرایط تحریم بوده است. این رویکرد نه‌تنها سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش داده، بلکه منجر به زیان‌های انباشته شرکت‌ها، کاهش کیفیت و کمیت محصولات و در نهایت تأخر در نوآوری گردیده است.

    میرمعینی افزود: کارشناسان اقتصادی، صنعتی و بورسی به‌مدت سال‌ها نسبت به تبعات این سیاست هشدار داده‌اند. علیرغم این هشدارها، نه‌تنها تغییری رخ نداده، بلکه توزیع رانتی که از تفاوت قیمت‌ها در بازار رسمی و آزاد ناشی می‌شود، به نفع واسطه‌ها و دلالان تمام شده و منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را نادیده گرفته است.

    وی توضیح داد که ارائه خودرو در بورس کالا می‌تواند راه‌حلی شفاف، مبتنی بر کشف قیمت واقعی و در عین حال با نظارت دقیق برای معاملات باشد. این روش به پیگیری تعهدات طرفین کمک می‌کند و روند نادرست توزیع فعلی را بهبود خواهد بخشید.

    از دیدگاه میرمعینی، این رویکرد نه‌تنها به تعادل بازار یاری می‌رساند، بلکه می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها را دوباره به سوی صنعت خودرو هدایت کند.

    این متخصص بازار سرمایه معتقد است که بهبود قیمت‌گذاری از طریق مکانیسم بورس کالا، به‌جای دخالت مستقیم، اقدامی مؤثر برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این صنعت خواهد بود.

    میرمعینی درباره تأثیرات آزادسازی قیمت خودرو بیان کرد: اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و قیمت خودرو آزاد گردد، چالش‌های اصلی فعلی صنعت خودرو در تأمین مالی، افزایش سرمایه، بهبود ساختار مالی شرکت‌ها و رشد کمیت و کیفیت تولید بهبود خواهد یافت.

    او اضافه کرد: اگر سیاست‌گذار به ارائه گسترده و شفاف خودرو از طریق بورس کالا روی آورد، بازار سرمایه از این تحولات استقبال خواهد کرد؛ تحولی که همه گروه‌ها، از تولیدکنندگان تا مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و سهام‌داران بهره‌مند می‌سازد و می‌تواند محرکی قوی برای توسعه و پویایی در بلندمدت باشد.

    “`

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *