شنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۴ Saturday / 6 December / 2025
×

طبق آخرین اخبار، امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و تحلیلگر صنعت خودرو، معتقد است که ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند شرکت‌های خودروساز را از حالت زیان‌ده خارج نماید. او بر این باور است که با وجود رکود و تثبیت نسبی نرخ ارز، زمان مناسبی برای آزادسازی قیمت خودرو فراهم آمده‌است. کاکایی اظهار داشت: افزایش ضرر […]

ورود خودروها به بورس کالا، نویدبخش خروج خودروسازان از زیان مالی
  • کد نوشته: 1382
  • ۱۳ خرداد
  • 309 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    طبق آخرین اخبار، امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و تحلیلگر صنعت خودرو، معتقد است که ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند شرکت‌های خودروساز را از حالت زیان‌ده خارج نماید. او بر این باور است که با وجود رکود و تثبیت نسبی نرخ ارز، زمان مناسبی برای آزادسازی قیمت خودرو فراهم آمده‌است.

    کاکایی اظهار داشت: افزایش ضرر دو خودروساز بزرگ کشور باعث نگرانی‌هایی جدی در مورد توقف تولید آن‌ها شده‌است. در این شرایط، واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی نشان‌دهنده لزوم تصمیم‌گیری‌های اساسی است.

    این متخصص صنعت خودرو تاکید کرد که بر اساس قوانین تجاری و الزامات بازار سرمایه، مدیران باید از ادامه زیان جلوگیری کنند. با این حال، تاخیر در اخذ تصمیمات مرتبط با قیمت‌گذاری، وضعیت زیان‌دهی شرکت‌ها را تشدید کرده است.

    او اضافه کرد: خودروسازان اکنون در مواجهه با انتخاب بین توقف تولید و افزایش قیمت‌ها قرار گرفته‌اند که هر کدام از این راه‌حل‌ها پیامدهای خاص خود را دارند.

    کاکایی بیان کرد: تجربیات سه سال گذشته نشان داده‌اند که عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری منطقی و قانونی برای برون‌رفت از بحران فعلی است. این رویکرد بدون نقض قوانین و با حفظ منافع ذی‌نفعان، می‌تواند اصلاح قیمت‌ها، استمرار تولید و حفظ اشتغال را به دنبال داشته باشد.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: با ورود خودرو به بورس، بنگاه‌ها هم به تعهدات خود نسبت به سهام‌داران برای جلوگیری از زیان عمل خواهند کرد و هم وظایف اجتماعی خود را از طریق حفظ اشتغال و افزایش تولید انجام می‌دهند.

    کاکایی اظهار کرد: شفافیت موجود در بورس، باعث حذف واسطه‌گری‌ها و کاهش نقش دلالان در بازار می‌شود.

    به گفته او، اصلاح ساختار قیمت‌ها به نفع صنعت، بازار و مصرف‌کنندگان است و از بحران‌های ناشی از نظام غیرشفاف قیمت‌گذاری جلوگیری می‌کند.

    این تحلیلگر صنعت خودرو با اشاره به پایداری نسبی ارزش ارز در هفته‌های اخیر، این زمان را فرصتی مناسب برای آزادسازی قیمت‌ها تلقی کرد.

    او افزود: با اجرای این سیاست، دو خودروساز نیمه خصوصی کشور قادر خواهند بود در شرایط بهتری با خودروسازان خصوصی که محصولات با کیفیت و رقابتی تولید می‌کنند، رقابت کنند که ممکن است به هم‌ترازی بیشتر قیمت فروش با هزینه تولید و بازدهی مالی بنگاه‌ها منجر شود.

    کاکایی در پایان هشدار داد که ورشکستگی دو خودروساز بزرگ کشور بحران بزرگی را همراه خواهد داشت؛ بنابراین، باید با استفاده از راهکارهای اصولی و کارشناسی، این شرکت‌های بزرگ اقتصادی را از حالت زیان‌ده نجات داد. حمایت از تولید یکی از عناصر کلیدی در تقویت ارزش پول ملی است و سیاست‌گذاران باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *