“`html بر اساس گزارشی از تجارت نیوز، بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، درباره وضعیت تولید نیسان چنین اظهار داشته است: زامیاد اخیراً با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران قراردادی برای ساخت ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانهسوز سنگین امضا کرده که قرار است این خودروها در سال جاری تولید و وارد بازار […]
“`html
بر اساس گزارشی از تجارت نیوز، بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، درباره وضعیت تولید نیسان چنین اظهار داشته است: زامیاد اخیراً با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران قراردادی برای ساخت ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانهسوز سنگین امضا کرده که قرار است این خودروها در سال جاری تولید و وارد بازار شوند.
وی افزود: در سال گذشته، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت مجوز تولید ۳۵ هزار دستگاه وانت نیسان بر پایه استانداردهای قدیمی را صادر کردند. تا امروز، ۳۰ هزار دستگاه از این تعداد تولید شده و باقی مانده در ماه آینده تکمیل خواهد شد. پس از این، زامیاد قصد دارد مدل بهروزرسانی شده وانت نیسان را مطابق با استانداردهای ۸۵گانه تولید و عرضه کند.
مصدق در توضیح ویژگیهای مدل جدید گفت: یکی از این استانداردهای ۸۵گانه شامل سیستم کنترل پایداری است. برای ارتقاء این سیستم، فاصله بین محورهای خودرو ۱۶ سانتیمتر افزایش یافته که به بهبود پایداری و دینامیک خودرو منجر میشود. افزون بر این، تمام لاستیکها از نوع رادیال بوده و سیستم فرمان هیدرولیک به صورت کامل با استانداردهای روز تطابق یافته است.
او همچنین افزود: از دیگر الزامات استاندارد ۸۵گانه، سیستم هشدار انحراف از مسیر است که با استفاده از دوربینهای پیشرفته پیاده سازی شده و تمامی آزمایشهای مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته است. ضمناً، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته با بهرهگیری از رادار نصب شده در پشت جلوپنجره خودرو توسعه یافته و آزمونهای آن با موفقیت انجام گرفته است.
مصدق در پایان اشاره کرد: صندلیهایی با قابلیت تنظیم دو جهت برای بهبود ارگونومی و سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی از دیگر ویژگیهای این مدل هستند. همچنین، افزایش ۱۶ سانتیمتر در طول کابین، امکان استفاده از تریم و صندلیهای جدید را فراهم آورده و این تغییرات در راستای رعایت الزامات ۸۵گانه انجام شده است.
شایان ذکر است که طبق یک تفاهمنامه مشترک بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران که در مهرماه سال گذشته به امضا رسید، تولید وانت نیسان بر اساس استانداردهای قدیمی تنها تا سقف ۳۵ هزار دستگاه مجاز بود و ادامه تولید آن نیازمند رعایت کامل استانداردهای ۸۵گانه است.
در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۳، تفاهمنامهای بین رئیس پیشین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که بر اساس آن تولید نیسان Z24 شرکت زامیاد محدود به ۳۵ هزار دستگاه شد و پس از آن باید تولید آن متوقف و با مدلی جدید مطابق با ۸۵ استاندارد اجباری جایگزین شود.
با این حال، در مراسمی که در ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور مدیرعامل سایپا، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و زامیاد برگزار شد، قراردادی برای ساخت ۳۰ هزار دستگاه وانت دوگانهسوز نیسان زامیاد منعقد شد. این قرارداد به مبلغ تقریبی ۱۸.۵ میلیون دلار و از محل صرفهجویی در مصرف بنزین تامین مالی شده و به طور همزمان برنامههایی برای تبدیلی ۳۴۰ هزار خودرو تکسوز به دوگانهسوز و تبدیلی بیش از ۹۵۰ هزار خودرو در دستور کار قرار دارد.
این مسئله سوالات مهمی را به دنبال داشته است؛ به ویژه اینکه چرا با وجود محدودیت ۳۵ هزار دستگاه در تفاهمنامه قبلی، قراردادی برای تولید ۳۰ هزار دستگاه دیگر بسته شده است؟ این مسئله منجر به انتقاداتی شده و سوالاتی را درباره سازگاری این قرارداد با الزامات سازمان استاندارد به وجود آورده است.
در پاسخ به این سوال، نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، توضیح داد که از ۳۰ هزار دستگاه یاد شده، ۵ هزار دستگاه از همان سهمیه ۳۵ هزار دستگاه تفاهمنامه قبلی تأمین میشود و ۲۵ هزار دستگاه باقیمانده از محصولات جدید نیسان اکستند و نیسان پادرا تولید میشوند که مطابق با استانداردهای ۸۵گانه هستند و بهبودهایی نظیر افزایش طول کابین، صندلیهای مستقل، فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز اضطراری و کنترل انحراف از مسیر در آنها انجام شده است.
منبع: تسنیم
“`
دیدگاهتان را بنویسید