طبق گزارشها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با هدف مدریت بازار ارز و حمایت از صادرات، دو ابزار نوین شامل «پیشفروش ارز» و «بازار معاملات امتیاز صادراتی» را به کار خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات منتشر شده، آیین رونمایی از این ابزارها در روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، در مرکز مبادله ارز […]
طبق گزارشها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با هدف مدریت بازار ارز و حمایت از صادرات، دو ابزار نوین شامل «پیشفروش ارز» و «بازار معاملات امتیاز صادراتی» را به کار خواهد گرفت.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، آیین رونمایی از این ابزارها در روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور مقامات اقتصادی برگزار میشود.
ابزار پیشفروش ارز به عنوان یک روش تأمین مالی عمل میکند و به صادرکنندگان این امکان را میدهد تا ارزهای حاصل از صادرات خود را به طور پیشفروش معامله کرده و معادل ریالی آن را دریافت نمایند. این فرآیند میتواند بخشی از نیازهای نقدینگی تولیدکنندگان را برطرف کند.
پیش از این، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به طراحی چنین ابزاری اشاره کرده و اعلام کرده بود که بانک مرکزی به دنبال راهکارهایی برای تسهیل تأمین مالی تولید و صادرات از طریق بازار ارز است.
وی با تاکید بر اینکه پیشفروش ارز به صورتی طراحی شده است که عملاً تأمین ارز در آن گنجانده شده است، افزود که این پیشفروش برای عموم مردم نیست، بلکه به طور خاص برای واردکنندگان و صادرکنندگان در نظر گرفته شده است.
ابزار دوم، به نام بازار معاملات امتیاز صادراتی، با هدف مدیریت بهتر عرضه و تقاضای ارز در میان صادرکنندگان و واردکنندگان طراحی شده است. در این بازار، امتیازات حاصل از صادرات قابل انتقال بین فعالان اقتصادی است و میتوان در فرآیند واردات از آنها بهره گرفت.
بر اساس اطلاعات رسمی، این بازار همچنین به جدا کردن سیاستهای ارزی از سیاستهای تجاری کشور کمک کرده و بخشی از سازوکار جدید دولت برای تنظیم تعاملات تجاری و ارزی به شمار میآید.
مراسم رسمی معرفی این ابزارها در مرکز مبادله ارز و طلا، روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه، با حضور مسئولان مالی و تجاری و نمایندگان رسانهها برگزار خواهد شد. تاکنون جزئیات دقیقی از چگونگی اجرای این ابزارها و شرایط استفاده از آنها منتشر نشده، اما زیرساختهای فنی لازم در مرکز مبادله آماده شده است.
دیدگاهتان را بنویسید